Nejnovější články

V čem je síla influencerů a ja...

Cesta hrdiny je klíč k pochope...

Čtyři mikromomenty, které rozh...

Učte se od nejlepších...

Mají v dnešní době veletrhy ce...

Jaké téma Vás zajímá?

sociální sítě (1)

influenceři (1)

marketing (1)

strategie (1)

marketing (3)

cestovní ruch (1)

mikromomenty (1)

podnikání (1)

veletrh (1)

trendy (1)

Archiv

2017

2016

Cesta hrdiny je klíč k pochopení dnešního cestovatele

Pavel Kovařík | štítky: strategie marketing cestovní ruch


Spotřebitel, zákazník, konzument. Říkáme jim různě. V řeči marketingu padají někdy ještě učenější pojmy, jako segmenty, cílovky, persony. Hledáme škatulky, měříme, cílíme, propagujeme. Někdy v tom shonu zapomínáme, že všechno, co děláme, děláme pro lidi.

Nedávno mě zaujala myšlenka, že cestovatelé, či chcete-li turisté, jsou vlastně lidé, kteří se vypravili na cestu kvůli zážitkům a dobrodružstvím. Vydali se vlastně na cestu hrdiny.

 

Cesta hrdiny je cesta turisty za zážitky

Koncept „cesty hrdiny“ popsal ve své knize v roce 1949 americký mytolog Joseph Campbell.  Campbell přišel s tím, že takřka každý mytologický hrdina v lidských dějinách a příbězích prošel na své cestě dvanácti fázemi. A jeho cesta byla následně vetkána do příběhů, které se lidé předávali a nechávali se jimi inspirovat.

Když se dnes vydáváme na cestu, nechceme se právě tak stát hrdinou nějakého příběhu? Příběhu, který budeme moct vyprávět ostatním?

Myslím, že právě tady leží podstata myšlenky. To, že naši touhu po cestování pohání zážitky, je poměrně často skloňované východisko. Když ale půjdeme o krok dál a podíváme se na cestování jako na psaní příběhů a představíme si turistu jako hrdinu, otevře se nám nový prostor k úvahám.

 

Důležité je, proč se chce vydat na cestu

Pokud se díváme na hrdinu, nemyslíme ani tak na to, co a jak dělá. Hrdina přece dokáže cokoli. Důležité je, proč to dělá. Jaká je jeho motivace. Chce zachránit svět? Objevit elixír života? Zničit zlo?

Není přesně toto otázka, kterou bychom si měli položit, když připravujeme programy pro turisty nebo přemýšlíme nad přidanou hodnotou, kterou poskytuje námi provozovaný hotýlek? Tak jako v nedávném článku nabízím zamyšlení strategického rázu, jak se dívat na marketing v cestovním ruchu pohledem cesty hrdiny.

Jak už jsem zmínil, cesta hrdiny má dvanáct fází. Každá je důležitá. Pro našeho hrdinu, i pro vás. Pojďme si stručně popsat jednotlivé fáze a zamyslet se, jaké úkoly v každé fázi čekají na vás, abyste se s naším hrdinou mohli setkat.

 

12 fází cesty hrdiny

#1 Každodenní realita

Hrdina: Přemýšlí o dobrodružství a spřádá plány o cestě.

Vy: Poznáváte sny a představy rodícího se hrdiny. Soustředíte se na jeho motivy (jeho proč). Své motivy znáte.


#2 Volání k dobrodružství

Hrdina: Pochopil své volání a připravuje se na cestu. Rozhlíží se, kudy se vydat.

Vy: Dáváte signál a poskytujete informace o navržené cestě.


#3 Odmítnutí výzvy

Hrdina: Už, už je skoro na cestě. Jenže si představil tu kopu překážek, které musí překonat.

Vy: S vámi to ale půjde snadno. Nabízíte jednoduché řešení, jak překonat veškerá úskalí cesty a dostat se rovnou do cíle. Formality řešíte za něj, ubytování i dopravu umíte zajistit.


#4 Setkání s rádcem

Hrdina: Zaregistroval vás, získal ve vás důvěru. Rád se na vás obrátí.

Vy: Můžete s ním konečně probrat detaily cesty a její cíl. Snažíte se ho pochopit a hledat řešení.


#5 Překročení prahu

Hrdina: Získal ve vás dobrého partnera a jistotu. Vykročil na cestu.

Vy: Zůstáváte mu v zádech, aby si mohl vychutnat počínající se dobrodružství. Samotná cesta je součástí zážitku.


#6 Zkoušky, spojenci a nepřátelé

Hrdina: Realita někdy přináší zklamání. Ale také se můžeme na překážky dívat jako na výzvy.

Vy: Zůstáváte na jeho straně. V pravou chvíli se objevíte, abyste mu nebrali iniciativu, ale také ho v tom nechcete nechat.


#7 Přiblížení se cíli

Hrdina: Cíl se blíží, ale pořád se objevují nečekané překážky. Nevypočitatelné počasí, dodatečné náklady, zavřené památky.

Vy: Vy máte vždycky alternativu. A pokud ne, díky znalosti prostředí ji rychle najdete.


#8 Krize

Hrdina: Zásadní zkouška pro něj… i pro vás.

Vy: Ustát krizi je zásadní moment, aby váš vztah přetrval a rozvíjel se.


#9 Odměna

Hrdina: Hrdina překonal útrapy a užívá si odměnu. Nyní vás už příliš nepotřebuje.

Vy: Pro vás to ale nebude zklamání, naopak, pomohli jste mu na vrchol. Pokud jste prošli společně krizí, váš vztah přetrvá.


#10 Cesta zpět

Hrdina: Přicházejí myšlenky na návrat. Opojení střídá vystřízlivění.

Vy: Znovu vstupujete na scénu. Nechte svého hrdinu dále snít a prožívat svůj cestovatelský sen. Zařiďte vše potřebné k návratu za něj.


#11 Nový život a vzkříšení

Hrdina: Návrat. Hrdina je plný dojmů, o které se chce podělit.

Vy: Ptáte se na jeho dojmy a zážitky, opatrně žádáte o zpětnou vazbu k úrovni služeb.


#12 Návrat

Hrdina: Vrátil se zpátky. Pokud byla výprava úspěšná, zůstává v mysli ještě dlouhý čas na cestě. A zůstává i ve spojení s vámi.

Vy: Začínáte pracovat na další společné výpravě.

 

Čtyři mikromomenty, které rozhodnou o vašem úspěchuV čem je síla influencerů a jak vám mohou pomoci?

Autor

Pavel Kovařík

Na náš blog píšu především o fungování naší agentury, snažím se ukazovat přínos strategického myšlení v marketingu a sem tam přidám pár tipů z praxe.


Komentáře

Přidat komentář