Nejnovější články

9 lekcí obsahového marketingu ...

Co bude udávat trendy při tvor...

V čem je síla influencerů a ja...

Cesta hrdiny je klíč k pochope...

Čtyři mikromomenty, které rozh...

Jaké téma Vás zajímá?

obsahový marketing (1)

webdesign (1)

trendy (2)

sociální sítě (1)

influenceři (1)

marketing (1)

strategie (1)

marketing (3)

cestovní ruch (1)

mikromomenty (1)

Archiv

2017

2016

Čtyři mikromomenty, které rozhodnou o vašem úspěchu

Pavel Kovařík | štítky: mikromomenty marketing

Také se snažíte pomocí marketingu přitáhnout pozornost návštěvníků a udělat z nich své zákazníky? Také denně řešíte dilema, které nástroje použít, do čeho investovat a kolik?

V tomto článku nabízím pohled na marketing z jiné stránky. Nebudeme řešit nástroje a rozpočty, ale samotné návštěvníky, jejich touhy, plány a způsob, jakým se rozhodují. Nebude to ale nic složitého. Spíše se budu snažit ukázat vám koncept takzvaných mikromomentů, které vám usnadní práci a přiblíží vás k potenciálním návštěvníkům.

 

Mikromomenty pomáhají především v oblasti turismu a hospitality

Porozumět následujícím čtyřem mikromomentům doporučuji zejména těm ze čtenářů, kteří na zákazníky pohlížejí spíše jako na návštěvníky. Na mysli mám destinace, hotely, restaurace, muzea, galerie, zábavní parky, lyžařská střediska a všechny ostatní, kdo se snaží nabízet své služby a zážitky turistům či hostům.

S koncepcí mikromomentů v marketingu přišla už někdy v roce 2015 společnost Google. Vše mají zmapované, změřené a podložené výzkumy a vlastními daty. Nechci tu však zabíhat do detailů, pouze upozorním na zajímavá čísla.

 

V čem je celý vtip?

Podstata mikromomentů je v tom, že vystihují čtyři základní (a zásadní) fáze procesu plánování dovolené. Důležité přitom je, že současně nabízejí možnosti, jak být v onen krátký, ale rozhodující okamžik, u toho.

Abych vás ale dál nenapínal, tady jsou…

 

#1: Chci vědět

(V originále: I-want-to-know)

Uživatel se rozhlíží, hledá inspiraci. Zatím není rozhodnutý, nezajímají jej detaily nabídky a podrobná konfigurace dovolené. Spíše se zajímá o destinaci. Podle některých výzkumů dokonce až polovina uživatelů internetu začne přemýšlet o dovolené na základě fotek, které viděli například na sociálních sítích u svých známých, aniž by původně vůbec zamýšleli zabývat se dovolenou. Jinými slovy, pokud uvidí fotku z dovolené od svých známých na Facebooku, může to u nich spustit myšlenkové pochody týkající se vlastní dovolené.

Je na vás, jestli a jak moc dokážete své návštěvníky motivovat ke sdílení fotografií. Osobní doporučení zjevně funguje i na internetu, a to aniž by bylo cílené nebo předem zamýšlené. Dejte si proto záležet, aby si vaši klienti odvezli zážitky, o které se rádi podělí. A ještě lépe, dejte jim do rukou nástroje, které jim to usnadní. Co třeba adresné, personalizované poděkování e-mailem s možností sdílení obsahu na Facebooku? Zapojte fantazii, určitě přijdete na další možnosti :-).

A teď pozor, podle Google až 66 % majitelů chytrých telefonů po shlédnutí reklamy v televizi, která je zaujme, hledají podrobnosti na displeji svého telefonu. Takže pokud inzerujete v TV či jiném off-line médiu, mějte připravené další informace snadno přístupné z mobilu.

 

#2 Chci vyrazit

(V originále: I-want-to-go)

Teď už ví, že chtějí vyrazit a vědí kam. A protože internet podporuje individuální turistiku, uživatelé hledají takříkajíc ve vlastní režii. A třeba takový vyhledávač Google čím dál více podporuje lokální služby, respektive zohledňuje výsledky lokálního vyhledávání. Z pohledu mikromomentů přitom není důležité, jestli se bavíme o fázi plánování, případně vyhledávání služeb přímo v místě pobytu. Důležité je nabízet službu relevantní pro danou lokalitu, kam se uživatel chystá, případně kde už je.

V tomto případě nabízí Google zajímavou informaci o tom, že například mezi lety 2014 a 2015 vzrostlo vyhledávání služeb v kontextu parametru „near me“ (tzn. blízko či v okolí) dvojnásobně. V roce 2017 můžeme očekávat ještě vyšší četnost. Opět přeložíme. Údaj se týká především uživatelů mobilních telefonů, kteří prostřednictvím Google nebo nějaké aplikace hledají služby v dané lokalitě, na které mají zrovna chuť.

Pro vás z toho vyplývá, že byste se měli zaměřit na uživatele mobilních telefonů a opět přemýšlet nad tím, jak je oslovit přímo v místě. Jak jim nabídnout službu, kterou zrovna potřebují. Dobrá zpráva také je, že pokud pracujete například v pohostinství, můžete pomocí automatizace vytvářet reklamy, které budou v závislosti na počasí nabízet osvěžení chladivým mokem, případně v deštivém a chladnějším počasí něco na zahřátí.

 

#3 Chci dělat

(V originále: I-want-to-do)

Teď není důležité kde, ale co. Lépe řečeno jak. Uživatel chce nebo potřebuje vyřešit nějaký problém nebo požadavek. Nejde o návštěvu restaurace ve Znojmě, ale spíše bude hledat odpověď na otázku, jak udělat znojemskou roštěnou. A pro návody je nejlepší formát video a pro videa je nejlepší platformou Youtube.

Podle Google roste vyhledávání návodů („how to do“) na Youtube každý rok řádově o 70 %.

Odpověď, jak být u toho, je v případě třetího mikromomentu nasnadě. Youtube nabízí celou škálu možností, jak zaujmout. Může to být placená reklama, ale mohou to být i vlastní videa. Youtube tak nabízí možnosti, jak oslovit uživatele v kritický moment s příhodnou nabídkou, která nabídne řešení problému. Podle mě se tu ale otevírá také perfektní prostor k dlouhodobému budování značky v kontextu řešení určitého problému.

 

#4 Chci koupit

(V originále: I-want-to-buy)

Tentokrát začnu číslem. Google tvrdí, že 82 % uživatelů smartphonů sáhnou po svém přístroji přímo v obchodě, aby si dohledali informace o produktu nebo službě. Připadá mi to sice jako vysoké číslo, ale pokud bychom se na nákupní proces dívali z dlouhodobého hlediska, je pravděpodobné, že čas od času mobil pro tyto účely drtivá většina uživatelů využije.

Co je ale podstatné, tak se tu hovoří o nákupním procesu, kdy je internet v mobilu nákupním rádcem. Nemluvíme o nákupech přes internet z pohodlí domova.

Dalo by se říci, že tento mikromoment rozvíjí ten druhý, kdy se uživatel rozhlížel po nabídce ve svém okolí, reps. v okolí místa, kde se zrovna nachází. Tentokrát už ale proběhl předvýběr a nyní uživatel řeší, jestli do toho jít. Hledá recenze a zkušenosti ostatních uživatelů. Zde nezbývá než doporučit maximální transparentnost a otevřenost a současně s tím také vymyslet, jak svým zákazníkům usnadnit možnost hodnocení spokojenosti s poskytovanými službami. Zvýšíte tím svou důvěryhodnost a o to přeci jde. Myslete na to, že doporučení od ostatních funguje nejvíce, a jak jsem naznačil v úvodu, pozitivní reakce může nastartovat zájem i tam, kde původně nebyl.

 

Dvě rady na závěr

Cílem článku není rozebírat konkrétní marketingové nástroje, ale nabídnout jiný úhel pohledu na marketing. Prezentované čtyři mikromomenty ukazují, jak přemýšlet o uživatelích v době internetu a zejména v situaci, kdy takřka dvě třetiny veškerého vyhledávání na internetu znamená vyťukat požadavek do Google, nebo v případě České republiky také do vyhledávacího políčka Seznamu.

A dvě rady, či chcete-li myšlenky, které si z toho celého odnést, pokud nic jiného?

1. Buďte ve správnou dobu na správném místě – při plánování marketingu přemýšlejte nad tím, jak se chovají uživatelé ve vztahu k vašim nebo podobným službám. Přemýšlejte nad tím, jak být ve správný okamžik přesně tam, kde jsou oni.

2. Buďte užiteční – pokud jste ve správnou chvíli na správném místě, buďte užiteční. Snažte se poskytnout řešení problému, nabídnout relevantní službu či uspokojení momentální poptávky. Být tam a křičet na uživatele prostřednictvím hezké reklamy totiž nestačí.

 

Učte se od nejlepšíchCesta hrdiny je klíč k pochopení dnešního cestovatele

Autor

Pavel Kovařík

Na náš blog píšu především o fungování naší agentury, snažím se ukazovat přínos strategického myšlení v marketingu a sem tam přidám pár tipů z praxe.


Komentáře

Přidat komentář