Nejnovější články

Jak vypadá web úspěšné turisti...

9 lekcí obsahového marketingu ...

Co bude udávat trendy při tvor...

V čem je síla influencerů a ja...

Cesta hrdiny je klíč k pochope...

Jaké téma Vás zajímá?

obsahový marketing (1)

webdesign (1)

trendy (2)

sociální sítě (1)

influenceři (1)

marketing (1)

strategie (1)

marketing (3)

cestovní ruch (1)

Archiv

2017

2016

Jak vypadá web úspěšné turistické destinace?

Pavel Kovařík

65 %.

Taky k nim patříte?

Hádejte. Co udělá těchto 65 % lidí jako první věc, když chtějí vyrazit na výlet nebo na dovolenou? 

Zapnou internet. 

To jsou celé dvě třetiny všem potenciálních turistů a návštěvníků podle průzkumu, který provedla společnost Google. 

Dokonce je to jednou tolik, než podíl lidí, kteří se s žádostí o informace nejprve obrací na své rodinné příslušníky či přátele (32 %). Dávno tedy neplatí, že prim hraje osobní doporučení lidí, kterým nejvíce důvěřujeme.

Podle mého názoru je toto číslo jednoznačný argument k tomu, abychom věnovali maximální pozornost webdesignu a celkovému fungování webových stránek. Není to jen naše výkladní skříň. Je to zejména zdroj informací, na základě kterých se uživatelé rozhodují, kam se vydají na příští návštěvu a co tam budou dělat.

Pojďme se tedy na konkrétních případech společně podívat, jak má vypadat web úspěšné destinace cestovního ruchu a co na něm nesmí chybět.

 

1. První dojem rozhoduje

Ale to není vše.

Dobře odvedená práce na grafickém návrhu vstupní stránky umožní návštěvníkům, aby na první pohled poznali,  co je v destinaci čeká.

Jinými slovy vstupní stránka mluví za destinaci a současně naprosto perfektně cílí na konkrétní cílovou skupinu návštěvníků. 

 

Belize: způsob bytí a hravost

Jako příklad za všechny dávám destinační web Belize. Doporučuji kliknout a shlédnout úvodní video, abyste pochopili, o co tu jde.

Turistická destinace Belize se prezentuje prostřednictvím video sestřihu, který jednoznačně drnká na struny představivosti. Jednotlivé videosekvence zachycují momenty, kvůli kterým jezdí turisté do Belize. 

Všimněte si jedné podstatné věci. Belize už na vstupní stránce komunikuje vizi prostřednictvím slovní hříčky Discover how to be. (Volně přeložené do češtiny: Objevte způsoby bytí.) Be (tj. být) jsou přitom první dvě písmenka názvu Belize. Marketingoví stratégové tím chtějí otevřít návštěvníkům různé pohledy na možnosti bytí, které nabízí Belize. A jsou opravdu zajímavé, většinou odvážné a slibují zážitek, který si odvezete na dlouho s sebou domů.

Co je důležité, tak jsou všechny prezentované možnosti zážitků spojených s objevováním způsobů bytí v Belize nějakým způsobem spojené s divokou přírodou, nespoutaností a číhajícím nebezpečím tajemné džungle. Tady je prostě vidět jednoznačný záměr.

Funguje to dokonale.

 

2. Rychle na věc a s přehledem

Ve webařské hantýrce se tomu říká User eXperience (znáte pod zkratkou UX).

Jednoduše řečeno, je opravdu důležité, jak se uživatelé na webu orientují a jak rychle naleznou požadované informace.

U robustnějších webů s objemnějším obsahem, což webové portály turistických destinací obvykle bez výjimky jsou, uživatel mnohdy neví, co přesně chce. Pokud na web vstoupil přes úvodní stránku (homepage), pak se pravděpodobně o zvolenou destinaci zajímá a hledá inspiraci. S velkou pravděpodobností přišel, aby se nechal okouzlit vaší nabídkou, přišel v očekávání překvapení, které jste mu nachystali. A je na vás a vašem webd esignerovi, aby s tímto schématem pracoval.

Tajemství a principy User eXperience si ale necháme na jindy.

 

Grónsko: Síla je v jednoduchosti 

Dnes vám chci ukázat na příkladu Grónska, jakým způsobem zjednodušují uživatelům práci s vyhledáváním informací a přístup k nabídkám destinace.

Úvodní stránce (mimochodem opět je parádně zpracovaná) vévodí velké vyhledávací políčko. Návštěvníci webu mohou okamžitě po otevření stránky zadávat vyhledávací dotazy a pídit se po informacích, které je zajímají. Není přitom potřeba přílišných znalostí o možnostech destinace. Součástí vyhledávání je našeptavač, který uživateli průběžně nabízí možnosti, které souvisejí se zadávaným dotazem.

Další podstatné zjednodušení orientace na stránce představují čtyři navigační boxy v podobě ikon s textem podněcujícím akci. Konkrétně:

  • Things to do (Co můžete dělat)
  • Naplánujte si cestu
  • Destinace, regiony
  • O Grónsku

Tyto čtyři navigační boxy nejspíš prošly společně s dalšími ovládacími prvky uživatelským testováním a odkazují na nabídky, které uživatelé nejčastěji hledali na stránkách.

 

3. Plánování výletu a seznam oblíbených míst

Pokud máte uživatele na svých stránkách, měli byste s ním pracovat. 

Lépe řečeno, měli byste být schopni pracovat s jeho preferencemi a usnadňovat mu realizaci plánované cesty.

I když to je opravdu jen plán ve fázi naprosté předběžnosti.

Tohle je totiž extrémně důležité.

Víte-li, jaké má uživatel preference a pomůžete-li mu je zorganizovat do jedné virtuální složky, přiblížíte jej významným způsobem k realizaci.

Současně s tím máte informace a seznam aktivit a míst, které návštěvníka na stránkách zaujaly. S tím můžete dále pracovat ve svém marketingu a komunikaci s konkrétním uživatelem a přinejmenším mu můžete seznam po nějakém čase poslat, abyste jej povzbudili v dalším rozhodování.

Shrnuto do jedné věty: Pořiďte si na svůj destinační web plánovač výletů.

 

Ve Skotsku to dělají srdcem

Pro inspiraci půjdeme tentokrát do Skotska

Tamní turistický portál umožňuje u každé aktivity nebo turistického místa kliknout na ikonu srdíčka a přidat rychle a jednoduše preferovanou položku na seznam.

Pro tvorbu seznamu v rámci plánovače výletů nepotřebujete registraci. Prostě jen klikáte na srdíčka u položek, které vás zaujaly.

Poté si stejně jednoduchým způsobem otevřete přehled toho, co jste si vybrali, vytisknete a jedete. Případně si vybrané položky zobrazíte na mapě, abyste mohli doladit itinerář cesty.  

 

 

4. Viditelné kontakty všude, on-line rezervaci neřešte

Adresa a kontaktní údaje jsou z pohledu uživatele zásadní informací. Musí být dobře vidět a musí být vyčerpávající. 

Stále se na to zapomíná.

Jedna podstatná věc je dostupnost webových stránek a jejich uživatelská přívětivost, druhá podstatná věc je reálná dostupnost destinace a jednotlivých turistických cílů. Z pohledu turistického marketingu jsou to spojité nádoby. Návštěvník stránek potřebuje vědět, kam se může obrátit pro podrobné informace, kde si může domluvit sovu návštěvu a případně udělat rezervaci.

V tomto ohledu doporučuji příliš neřešit on-line booking nebo nákup vstupenek on-line přes web, pokud zastupujete destinaci a nejste přímo provozovatel konkrétních výletních cílů. Profesionální vyhledávací portály typu Booking.com nebo stránky jednotlivých provozovatelů to zvládnou mnohem efektivněji. Vy byste se tím pouze rozptylovali.

 

Oregon zná význam kontaktních údajů pro návštěvníky webu

Mrkněte na webové stránky Travel Oregon

V záhlaví profilu každičké lokality, turistického cíle nebo ubytovacího zařízení najdete viditelné kontakty, telefon a odkaz na web.

Uvidíte tu ale ještě jednu specialitu. Marketéři z Oregonu využívají reputační systém rezervačního portálu TripAdvisor.com. Princip je jednoduchý a o to účinnější. Návštěvníci stránek vidí v každém profilu hodnocení ostatních uživatelů. Už samotný počet recenzí napovídá návštěvníkům oregonského webu, že jsou zdejší cíle opravdu žádané.

 

 

5. Na cestování si vždycky připravte mapu

Zní to logicky, že?

Takže se při tvorbě nebo přestavbě destinačního webu zamyslete, jak by to šlo udělat ještě lépe.

Obvyklé řešení je nasadit Google Mapy nebo Mapy.cz přímo do webových stránek. To je praktické a funkční řešení, na které jsou uživatelé webu zvyklí.

Přesto se s mapami dá pracovat i jinak.

Z pohledu už zmiňovaného UX je velmi efektivní použít interaktivní mapku jako rozcestník pro zpřístupnění jednotlivých regionů dané destinace.

 

Interaktivní výběr regionů v Dolním Rakousku

Pěkný příklad nabízí turistická webová prezentace Dolního Rakouska. Kam chcete jet? Stačí projet kurzorem po mapě a vše potřebné o daném regionu máte na dosah jediného kliknutí myší.

 

Virtuální procházka kurzorem po mapě

Ještě zajímavější práci s mapou ukazuje finská turistická stránka.

O Finsku jsem psal nedávno. Je to destinace, od které se můžeme učit, jak dělat marketing v cestovním ruchu. Podle mě to dělají naprosto skvěle a to nejen v oblasti on-line marketingu.

Co se týče práce s mapou, Finové nabídli návštěvníkům svého turistického portálu originální virtuální procházku doslova "kurzorem po mapě". 

Nabízím malou ochutnávku, ale doporučuji, abyste se na to podívali sami a finskou interaktivní mapu vyzkoušeli. 

 

6. Zůstaňte v kontaktu

Turistické webové stránky jsou jednoznačně výkladní skříní destinace.

Mají i další funkce a některé jsme již zmiňovali. Ty základní jsou branding, tedy dlouhodobé vytváření značky, marketing, tj. generování reálných návštěvníků destinace, a informační funkce, čili poskytování požadování informací návštěvníkům webu.

Důležitou funkcí webových stránek je také komunikační funkce.

Dobře udělané webové stránky vytvářejí platformu pro budoucí komunikaci mezi uživateli webu, potenciálními a stávajícími návštěvníky destinace a jejími představiteli.

Nejspíš si teď kladete otázku "jak na to".

Věřte ale, že podstata je jednoduchá.

Zkrátka dejte uživatelům možnost, aby s vámi mohli zůstat v kontaktu.

 

Pravidelná porce novinek z Filadelfie 

...a ke všemu s láskou.

Klasický způsob, jak zůstat ve spojení s uživateli, je prostřednictvím e-mailu.

E-mail marketing formou newsletterů, chcete-li. V rámci něj rozesílá destinace registrovaným uživatelům více či méně pravidelné nabídky a informace o dění.

Jenže dnes to dělá (nebo by měla dělat) opravdu každá destinace, ale také internetové obchody, zpravodajské servery, podstatná část blogů. Informační nálož je opravdu mohutná.

Jak v takovém prostředí vyniknout a přesvědčit uživatele, aby vám svěřil svou e-mailovou adresu? 

Tak například ve Filadelfii se o to pokoušejí prostřednictvím lásky. 

 

Sociální sítě jsou platformou obousměrné komunikace

Sociální sítě jsou v dnešní době taktéž standardem.

Asi nikoho nepřekvapí, že jsou pro významnou část uživatelů prvním místem, kam zamíří, aniž by předtím navštívili webové stránky destinace.

Sociální sítě navíc umožňují rychlou obousměrnou komunikaci a to prakticky v reálném čase. Nepodceňujte proto jejich význam a prezentujte už na vstupní stránce, kde všude jste k zastižení.

Jako to dělají třeba ve Velké Británii.

 

7. Blog ukazuje, že je uvnitř skutečný život

Forma blogu je nepřekonatelný způsob, jak zprostředkovat návštěvníkům webových stránek čerstvé informace o dění v destinaci, jak jim představit novinky, nabídnout tematické tipy na výlety nebo je nechat nahlédnout do zákulisí dění v destinaci. 

Když se zamýšlím, co mají společného nejoblíbenější a nejnavštěvovanější destinace, je to na prvním místě silný příběh. Nemusí to přitom nutně být ten nejoriginálnější příběh. Musí to být ale příběh, který se dá vyprávět a jehož součástí se mohou stát sami návštěvníci. Jedním ze způsobů, jak můžete vyprávět příběh, na jehož pokračování se budou čtenáři těšit, je právě blog. 

Blog je současně nejlepší způsob, jak pravidelně vytvářet čerstvý obsah pro vlastní web. Přesně toto je kriticky důležitá aktivita, pokud chcete zlepšit a upevnit své pozice v internetových vyhledávačích (SEO) a nerozpustit se v kvantech konkurenční nabídky.

 

Severní Irsko jede na vlně seriálu Hra o trůny

Jako příklad blogu pro vás mám webové stránky Severního Irska, kde mimo jiné pracují s populárními tématy, jako je například seriál Hra o trůny.

 

Blog Skane, který jde s dobou 

Švédský region Skane na to jde jinak.

Namísto blogu uvidíte na úvodní stránce webového portálu Visit Skane fotomomentky z regionu. Ty web přebírá ze sociálních sítí Instagram a Pinterest. Tím se zefektivňuje práce činnost pracovníků destinačního managementu a uživatelé vidí na webu to nejlepší z fotek, které většina ostatních destinací nechává výhradně pro oči návštěvník těchto sociálních sítí.

 

Závěrečný check-list

Závěrem ještě rekapitulace všech sedmi bodů, které musíte mít na webu, aby se vaše destinace zařadila mezi ty nejúspěšnější.

  1. První dojem rozhoduje
  2. Rychle na věc a s přehledem
  3. Plánování výletu a seznam oblíbených míst
  4. Viditelné kontakty všude, on-line rezervaci neřešte
  5. Na cestování si vždycky připravte mapu
  6. Zůstaňte v kontaktu
  7. Blog ukazuje, že je uvnitř život

A abyste si nemuseli schovávat odkaz na celý článek, udělal jsem seznam formou check-listu, který si můžete vytisknout a společně s kolegy projít jednotlivé body a zhodnotit, jak jste na tom.

Check-list si můžete stáhnout v PDF a v XLS.

 

Úplně na závěr vás chci ještě vyzvat, abyste napsali do komentáře k článku odkazy turistických webů, které se podle vás mimořádně povedly a můžeme z nich čerpat inspiraci.

 

 

9 lekcí obsahového marketingu z Finska

Autor

Pavel Kovařík

Na náš blog píšu především o fungování naší agentury, snažím se ukazovat přínos strategického myšlení v marketingu a sem tam přidám pár tipů z praxe.


Komentáře

Přidat komentář