Nejnovější články

V čem je síla influencerů a ja...

Cesta hrdiny je klíč k pochope...

Čtyři mikromomenty, které rozh...

Učte se od nejlepších...

Mají v dnešní době veletrhy ce...

Jaké téma Vás zajímá?

sociální sítě (1)

influenceři (1)

marketing (1)

strategie (1)

marketing (3)

cestovní ruch (1)

mikromomenty (1)

podnikání (1)

veletrh (1)

trendy (1)

Archiv

2017

2016

V čem je síla influencerů a jak vám mohou pomoci?

Vítězslav Klement | štítky: sociální sítě influenceři marketing

 

Reklamní trh je v posledních letech přehlcen různými platformami. Ty nejtradičnější přestávají na cílové segmenty fungovat. Proto firmy a další subjekty hledají nové formy propagace a komunikace a v poslední době začínají obsazovat také sociální sítě a využívat tzv. "influencery".

 

Kdo je to influencer?

O koho jde?

Jedná se o „subjekty“, ať už jednotlivce nebo skupiny, jejichž názor má směrem k jejich cílové skupině, nebo lépe řečeno publiku, váhu a dokážou svou komunikací ovlivnit chování, uvažování nebo jednání těch, ke kterým prostřednictvím své komunikace mluví. Na rozdíl od "anonymní" reklamy pak svou rolí dodávají při propagaci produktu nebo služby relevanci a důvěryhodnost. Typicky je dnes takovým influencerem youtuber. Tedy člověk, který natáčí videa a sdílí je na Youtube. Videa mohou mít různou povahu. Mohou být zábavná, naučná, týkat se knih, módy a často i cestování.

I tady platí, že je důležitější kvalita před kvantitou. Influencer sice hovoří k užší skupině fanoušků, alespoň ve srovnání například s televizí či rádiem, ale jejich komunikace je často efektivnější, intenzivnější a v konečném důsledku díky osobnímu podání též důvěryhodnější.

 

Proč jsou influenceři příležitostí pro cestovní ruch?

Oblast turistického ruchu je pak z hlediska využití influencerů jedna z nejpřirozenějších oblastí - influencer může prostřednictvím svých blogů, fotek nebo nejlépe videí předávat a sdílet zážitky a zkušenosti, ať už se jedná o pobyt v hotelu, návštěvu lyžařského areálu nebo prohlídku zámku.

 

Jak pracovat s influencerem

Ukažme si na příkladu hotelového řetězce, jak formu spolupráce s influencerem využít a jaká tato kooperace skýtá úskalí.

Prvním krokem by mělo být vyhodnocení, zda je kýžený produkt vhodný pro komunikaci pomocí influencera. Jak bylo řečeno výše, jsem přesvědčen, že oblast cestování patří z hlediska jejich využití k oblastem nejoptimálnějším. Je nutné stanovit si před začátkem spolupráce, co má být jejím výstupem. Půjde nám jako zadavateli čistě o co nejvyšší reach směrem k cílové skupině? A jaká je vůbec cílová skupina? Respektive je vůbec influencerem ovlivnitelná?

Současně je potřeba myslet na to, že doba, kdy influencer napsal to, co se po něm chtělo, je nenávratně pryč a dnešní situace je taková, že jsou influenceři z hlediska tvorby výstupu více méně absolutně autonomní. Ostatně, věrohodnost influencerů spočívá právě v té autentičnosti a tvůrčí svobodě, nechte jim ji tedy v maximální možné míře. V krajním případě se ale může stát, že finální výstup nebude splňovat očekávání zadavatele a kampaň bude v lepším případě neutrální, v horším pak negativní. Proto nikdy nepodceňujte jejich vliv!

Zároveň je nezbytnou podmínkou realizace efektivní kampaně stanovení si cílů. Jde vám o vyšší návštěvnost webu? Nebo o vytvoření autentické recenze? Zastavme se nyní u toho, jaké konkrétně mohou být cíle influencerské kampaně.

 

Zvýšení povědomí o hotelu

V tomto případě je cílem kampaně dostat povědomí o hotelu a jeho službách a nabídkách do co největšího počtu relevantní cílové skupiny, tedy představit hotel takové skupině internetové veřejnosti, která by mohla jeho služby využít. Metrikou úspěšnosti může být buď jen objem dosahu influencerových příspěvků (kolik lidí četlo jeho článek / vidělo jeho video), případně pak třeba nárůst fanoušků nebo odběratelů na sociálních kanálech našeho hotelu.

 

Zvýšení návštěvnosti webu a získání kontaktu

Obdobným cílem komunikace influencera může být jeho motivování odběratelů k návštěvě webové stránky produktu, v našem případě hotelů, nebo ještě lépe zanechání kontaktních údajů například pro budoucí mailing. Cestou, jak tyto kontakty získat, může být vytvoření modelu, kdy návštěvník stránky po registraci získá například slevu na ubytování apod.

 

Účast na akcích hotelu

Pořádá váš hotel pravidelné akce, wellness procedury nebo jiné události? Výborně! Nechte tuto akci influencerem vyzkoušet a zachytit pro své odběratele a motivujte je tímto k účasti na příštím konání této akce.

 

Jak najít a podle čeho vybrat influencera

Ještě jedna věc, ale neméně důležitá, je samotný výběr influencera, se kterým se vydáte do spolupráce. Máte-li hotel v lyžařském středisku blízko sjezdovky, ideální je využití takového člověka, který dokáže potenciálně oslovit lyžaře, snowboardisty a další milovníky zimních sportů. Nabízíte naopak například wellness pobyty pro páry nebo rodiny? Vhodné je pak využít takové influencery, kteří dokáží oslovit například matky od rodin nebo samotné ženy.

 

Konkrétní příklady využití influencerů: blogeři a youtubeři

Blogerka Máma na blogu formou článku představila svým čtenářům své pobyty v hotelu Happy Star na jižní Moravě nebo hotelu Diana v Jeseníkách.

V zahraničí je využívání influencerů daleko intenzivnější. Již v roce 2012 Japonsko představilo svůj "národní" projekt, když pozvalo vybrané internetové influencery na pobyt do své země na státní úhrady. Cílem bylo vytvoření takového obsahu o Japonsku pro auditorium vybraných influencerů, jenž by je motivoval k návštěvě Japonska.

S dalším konceptem přišla americká aerolinka Alaska Air, která nechala psát influencery blogy o destinacích, kam se svými letadly zalétává. A zmínit můžeme samozřejmě také blog hotelového řetězce Hilton, který už ze svého názvu cílí na ženy a rodiny a který mimo jiné představuje destinace, v nichž se můžete v hotelu Hilton ubytovat.

 

Autenticita – potenciální nebezpečí

Na druhou stranu, kdybychom chtěli ukázat na příkladu nějakou nepovedenou kampaň, je to ta, o které se ve veřejném prostoru mluvilo nedávno. Pardubický kraj si platí blogera Juliana Záhorovského, finalistu jedné ze série české verze Česko hledá superstar, aby propagoval památky a zajímavá místa kraje. Problém? Právě zpracování spolupráce! Kraj se jednak až do odhalení ke spolupráci nepřihlašoval, jednak není koncept pojatý ve smyslu "Julian Záhorovský cestuje po Pardubicku“, ale stojí na fiktivní osobě, která čtenáře krajem provází.

Ale kde je ta autenticita? Jedno z pravidel spolupráce s influencery zní - vždy se k obsahu a spolupráci přihlašte! Z každého výstupu by mělo být patrné, že s vámi influencer spolupracuje a nejedná se tak o nějakou skrytou reklamu a pokoutný product placement. Kredibilita je nutná jak na straně influencera, tak samozřejmě na straně zadavatele!

Spolupráce s influencery je tak prakticky stále jeden z těch méně okoukaných reklamních formátů, který je vám pomocí autentického obsahu schopen vygenerovat vyšší povědomí o vašem produktu/brandu a oslovit specifickou cílovou skupinu, která by byla na jiných platformách oslovitelná daleko složitěji. Zároveň ale není záhodno tuto formu propagace podcenit, při jejím špatném nastavení a realizaci se ve výsledku může obrátit proti vám!
 

Zdroj foto: gratisography.com.

 

Cesta hrdiny je klíč k pochopení dnešního cestovatele

Autor

Vítězslav Klement

Dlouhodobě se profesně zabývám sociálními sítěmi a jejich využitím v marketingu. Sleduji trendy v oboru a snažím se přinášet klientům maximální hodnotu díky zapojení nejefektivnějších komunikačních kanálů.


Komentáře

Přidat komentář